Nytt medborgarlöfte för fortsatt trygghet i Kinda
Kinda är en trygg kommun och arbetet för att stärka tryggheten fortsätter. Nu har Kinda kommun och Polismyndigheten tagit fram ett nytt medborgarlöfte för perioden 2026–2027.
Medborgarlöftet beskriver områden där kommunen och polisen tillsammans ska arbeta brottsförebyggande och trygghetsskapande. Arbetet bygger både på den lokala lägesbilden och på det som invånare i Kinda har lyft fram som viktigt för tryggheten i vardagen.
– Kinda är, och ska fortsatt vara, en trygg kommun att bo och leva i. Ett nära samarbete mellan kommunen, polisen och invånarna är oerhört viktigt och medborgarlöftet blir ett redskap för detta, säger Katharina Segerstéen, kommunstyrelsens ordförande i Kinda.
Ett gemensamt arbete
Medborgarlöftet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Kinda kommun och Polisen för att förebygga brott och skapa trygghet i hela kommunen.
– Det är en del i att skapa ett hållbart brottsförebyggande arbete över tid. Nu är Kinda en trygg kommun, men vi vet att det kan förändras snabbt och därför vill vi ha en stabil brottsförebyggande rutin och kultur i våra mindre kommuner, säger biträdande lokalpolischef Jonna Hedbrant.
Fokus på trygghet i vardagen
I det nya löftet ligger fokus bland annat på:
- narkotikaförebyggande arbete
- trafiksäkerhet
- arbete mot bedrägerier
- tillgreppsbrott
- trygghetsskapande insatser i offentliga miljöer
Det handlar både om förebyggande arbete och om konkreta insatser som invånarna kan märka i vardagen.
Exempel på insatser är trafiksäkerhetsdagar för elever, arbete mot buskörning och hastighetsöverträdelser, information om hur man skyddar sig mot bedrägerier samt fortsatt arbete med grannsamverkan och trygghetsfrågor.

